
11 lip Znaczny Spadek sprzedaży samochodów elektrycznych Mercedes, hybrydy plug-in odnoszą sukces
Wprowadzenie: Trudny kwartał dla EV Mercedes-Benz
Najnowszy raport sprzedaży Mercedes-Benz USA obrazuje znaczący spadek na rynku ich elektrycznych pojazdów (EV), z wyraźnym pogorszeniem wyników sprzedażowych ich flagowych modeli, takich jak EQS i EQE. Mimo tego spadku, marka doświadczyła znacznego wzrostu w sprzedaży hybryd plug-in, co wskazuje na zmianę preferencji konsumentów i dynamiki rynku.
Szczegółowa analiza wyników EV Mercedes-Benz
W drugim kwartale 2024 roku, Mercedes-Benz odnotował drastyczny spadek sprzedaży swoich elektrycznych pojazdów. Flagowy elektryczny sedan marki, EQS, wraz z wariantem SUV, zanotował dramatyczny spadek sprzedaży o 57%, osiągając poziom 2,556 jednostek. Jest to część szerszego trendu, gdzie sprzedaż od początku roku spadła o 52%, mimo że oczekuje się, że nadchodzący lifting może ożywić linię modeli w późniejszej części tego roku.
Model EQE oraz jego odpowiednik SUV również napotkały trudności, z 47-procentowym spadkiem sprzedaży w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Chociaż dane z całego roku wskazują na mniej poważny spadek o 4%, niedawny spadek sprzedaży sugeruje ochłodzenie zainteresowania, które może być wpływane przez różne czynniki rynkowe.
Jasny punkt: Rosnąca popularność hybryd plug-in
W kontraście do słabnącej sprzedaży EV, hybrydy plug-in Mercedes-Benz cieszyły się niebywałym wzrostem. Sprzedaż tych bardziej ekologicznych alternatyw wzrosła o 524% w ciągu kwartału. Wzrost ten przypisuje się rozszerzającej się ofercie, w tym wprowadzeniu na rynek modeli GLC 350e i AMG SL 63e S, które mają utrzymać tę tendencję wzrostową po ich oczekiwanym debiucie na rynku amerykańskim.
Analiza porównawcza z konkurentami
Podczas gdy Mercedes boryka się ze sprzedażą swoich elektrycznych vanów, z model eSprinter sprzedającym się jedynie na poziomie 642 jednostek w pierwszej połowie roku, konkurenci tacy jak Ford odnieśli większy sukces. Van Forda E-Transit sprzedał się w znacznie większej liczbie, co wskazuje na konkurencyjną wadę Mercedesa w tym segmencie.
Przegląd modeli i odpowiedź rynku
Dynamika sprzedaży w obrębie gamy modelowej Mercedes-Benz znacznie się różni:
- Model CLE miał mocny kwartał ze sprzedażą 3,424 jednostek.
- Modele GLS i GT odnotowały wzrosty odpowiednio o 28% i 35%.
- Z kolei klasa S doświadczyła znacznego spadku, z 42% spadkiem sprzedaży w tym kwartale i 33% rocznie.
- Model SL również osiągnął słabe wyniki, ze spadkiem sprzedaży o 49% w tym kwartale i 60% rocznie.
Model | Sprzedaż Q2 2024 | Sprzedaż Q2 2023 | Zmiana kwartalna % | YTD 2024 | YTD 2023 | Zmiana roczna % |
---|---|---|---|---|---|---|
A-KLASA | 2 | 8 | -75% | 3 | 68 | – |
C-KLASA | 9,377 | 8,980 | 4% | 17,429 | 17,274 | 1% |
E-KLASA | 4,620 | 4,299 | 7% | 8,046 | 6,982 | 15% |
S-KLASA | 2,405 | 4,155 | -42% | 4,785 | 7,153 | -33% |
G-KLASA | 2,470 | 2,958 | -16% | 5,477 | 5,803 | -6% |
CLA | 2,985 | 2,842 | 5% | 3,595 | 5,696 | -37% |
CLE | 3,424 | – | – | 4,283 | – | – |
CLS | 7 | 249 | -97% | 18 | 620 | – |
GLA | 4,499 | 5,549 | -19% | 6,746 | 10,065 | -33% |
GLB | 3,476 | 3,944 | -12% | 9,042 | 7,746 | 17% |
GLC | 17,491 | 17,733 | -1% | 26,105 | 20,389 | 28% |
GLE | 15,780 | 14,941 | 6% | 30,876 | 31,685 | -3% |
GLS | 6,789 | 5,299 | 28% | 14,247 | 11,661 | 22% |
SL | 651 | 1,277 | -49% | 852 | 2,149 | -60% |
GT | 1,046 | 777 | 35% | 1,752 | 1,540 | 14% |
EQB | 3,173 | 1,688 | 88% | 3,844 | 3,713 | 4% |
EQE | 3,911 | 7,410 | -47% | 9,024 | 9,354 | -4% |
EQS | 2,556 | 5,990 | -57% | 5,108 | 10,749 | -52% |
Vany | 10,934 | 20,269 | -46% | 26,987 | 34,190 | -21% |
Łącznie MB | 95,596 | 108,368 | -12% | 178,219 | 186,837 | -5% |
Dane te przedstawiają zarówno spadki, jak i wzrosty sprzedaży poszczególnych modeli, co pokazuje zmieniające się tendencje na rynku samochodowym w USA.
Zakończenie: Strategiczne przegrupowania i perspektywy na przyszłość
Strategia Mercedes-Benz wydaje się być w fazie przegrupowania, jak widać po przesunięciu akcentów na hybrydy plug-in w obliczu słabnącej sprzedaży EV. Ta zmiana sugeruje, że firma dostosowuje się do wymagań rynku i preferencji konsumentów, które obecnie faworyzują technologie hybrydowe nad całkowicie elektrycznymi modelami. W miarę zbliżania się do końca 2024 roku, kluczowe będzie monitorowanie, jak te dostosowania wpłyną na pozycję Mercedes-Benz na rynku luksusowych samochodów, zwłaszcza na konkurencyjnym rynku amerykańskim.