27 lis Innowacyjny system hamulcowy przyszłości w elektrycznych Mercedesach
Mercedes-Benz planuje przełomową rewolucję w technologii hamulców mechanicznych dla pojazdów elektrycznych. Inżynierowie niemieckiego giganta opracowali nowatorski system, który przesuwa hamulce do wnętrza jednostki napędowej, przynosząc szereg korzyści, w tym redukcję masy nieresorowanej oraz poprawę aerodynamiki pojazdów.
Przyszłe modele elektryczne Mercedes-Benz mogą przenieść tarcze hamulcowe do wnętrza jednostki napędowej
Zespół inżynierów Mercedes-Benz zauważył, że systemy regeneracyjnego hamowania w pojazdach elektrycznych (EV) są w stanie obsłużyć aż 98% scenariuszy hamowania. Oznacza to, że mechaniczne hamulce są wykorzystywane jedynie w sytuacjach awaryjnych, wymagających maksymalnej siły hamowania. W odpowiedzi na te potrzeby stworzono system, w którym tarcze hamulcowe są umieszczone wewnątrz jednostki napędowej, co eliminuje konieczność instalowania tradycyjnych hamulców na kołach.
Korzyści płynące z przesunięcia hamulców do wnętrza jednostki napędowej
Nowa technologia oferuje szereg zalet:
- Redukcja masy nieresorowanej – Przeniesienie tarcz hamulcowych do środka pojazdu może pozwolić na zmniejszenie masy nieresorowanej nawet o 90 kg, co znacząco wpływa na poprawę prowadzenia pojazdu.
- Poprawa aerodynamiki – Możliwość zastosowania w pełni zamkniętych kół zmniejsza opór powietrza, co przekłada się na większy zasięg pojazdów elektrycznych.
- Trwałość systemu – Hamulce umieszczone wewnątrz jednostki napędowej są lepiej chronione przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak kurz czy wilgoć, co zwiększa ich trwałość.
Jak działają hamulce in-drive Mercedes-Benz?
Zamiast tradycyjnych tarcz i zacisków hamulcowych, system Mercedes-Benz wykorzystuje okrągłą tarczę hamulcową zamontowaną na wale napędowym. Dwie specjalne tarcze zaciskowe blokują ją, gdy zachodzi potrzeba hamowania mechanicznego. Co więcej, system wyposażony jest w małe tace, które zbierają pył hamulcowy, ograniczając emisję zanieczyszczeń do środowiska.
Ze względu na to, że hamulce są całkowicie zamknięte wewnątrz jednostki napędowej, mogą osiągać bardzo wysokie temperatury podczas pracy. Inżynierowie Mercedes-Benz opracowali jednak rozwiązanie tego problemu w postaci chłodzenia wodnego, które skutecznie obniża temperaturę systemu.
Uniwersalność rozwiązania
System hamulców in-board nie jest ograniczony wyłącznie do pojazdów z podwójnymi silnikami elektrycznymi. W przypadku modeli z napędem wyłącznie na tylne koła, hamulce mogą zostać zamontowane w centralnym punkcie osi przedniej, co gwarantuje ich uniwersalność i możliwość zastosowania w różnych konfiguracjach napędowych.
Hamulec na całe życie pojazdu
Jednym z kluczowych atutów tego rozwiązania jest jego potencjalna trwałość. Inżynierowie Mercedes-Benz wierzą, że system hamulców in-board może funkcjonować przez cały okres eksploatacji pojazdu elektrycznego, eliminując potrzebę serwisowania czy wymiany części.
Produkcja i perspektywy na przyszłość
Obecnie Mercedes-Benz nadal testuje i rozwija tę technologię, nie ogłaszając jeszcze ostatecznych planów produkcyjnych. Jeśli system okaże się wystarczająco trwały i niezawodny, jego wprowadzenie do seryjnych modeli elektrycznych marki wydaje się być jedynie kwestią czasu.
Podsumowanie: Nowa era w hamulcach mechanicznych EV
Przesunięcie tarcz hamulcowych do wnętrza jednostki napędowej to przykład innowacyjnego podejścia Mercedes-Benz do projektowania pojazdów elektrycznych. Rozwiązanie to nie tylko poprawia aerodynamikę i zasięg pojazdów, ale także znacząco zmniejsza masę nieresorowaną i zwiększa trwałość systemu. Jeśli testy potwierdzą skuteczność tej technologii, może ona stać się standardem w przyszłych modelach EV niemieckiego producenta. Mercedes-Benz po raz kolejny udowadnia, że jest liderem w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych.