14 lis Czy zapłaciłbyś 107 tys. dolarów za czterocylindrowego Mercedesa-AMG GT? Analiza nowego AMG GT 43 z cenami na rynek europejski
AMG GT 43: Nowe, odważne rozszerzenie luksusowej linii sportowej Mercedesa
Mercedes-Benz wprowadza na rynek nowy model podstawowy w serii AMG GT – AMG GT 43. Z czterocylindrowym silnikiem hybrydowym o pojemności 2,0 litra i mocy aż 416 koni mechanicznych, GT 43 redefiniuje oczekiwania wobec luksusowego coupe o wysokich osiągach. Model ten, z ceną wyjściową na poziomie 105 900 dolarów (w Europie około 98 000 euro), skłania entuzjastów motoryzacji do zastanowienia się, czy samochód o mniejszej liczbie cylindrów zasługuje na inwestycję na taką skalę.
Pod maską: Czterocylindrowy silnik inspirowany technologią F1
Silnik w AMG GT 43 może mieć tylko cztery cylindry, ale wykorzystuje zaawansowaną technologię inspirowaną Formułą 1. Ten kompaktowy, ale mocny silnik jest wyposażony w elektroniczną turbosprężarkę, co zapewnia dynamiczną wydajność i maksymalizuje efektywność jednostki napędowej. Dzięki hybrydowej konfiguracji silnika, który generuje 416 KM, czterocylindrowy silnik może zadziwić swoimi możliwościami.
Wysoka cena za mniej cylindrów
Cena AMG GT 43 zaczyna się od 105 900 dolarów (w przeliczeniu na rynek europejski około 98 000 euro), co czyni go jednym z najdroższych modeli czterocylindrowych dostępnych na rynku. Z opłatami za dostawę i obsługę cena wzrasta do 107 050 dolarów (około 99 000 euro), co plasuje go w tej samej kategorii co luksusowe auta sportowe oferujące większą moc i więcej cylindrów. Europejscy klienci również mogą mieć wątpliwości, czy cena za luksusowy, ale czterocylindrowy silnik jest uzasadniona w kontekście marki Mercedes-AMG.
Marketingowe obietnice kontra rzeczywiste osiągi
Mercedes promuje czterocylindrowy silnik AMG GT 43 jako „lekki, ręcznie wykonany 2.0L silnik rzędowy z turbodoładowaniem AMG”, podkreślając jego zwinność, dynamiczne prowadzenie i zaawansowane technologicznie funkcje. Jednak przy przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w czasie 4,5 sekundy, GT 43 jest szybki, ale nie wyróżnia się w krajobrazie współczesnych samochodów sportowych. Dla porównania, BMW 230i xDrive Coupe, kosztujące w Europie około 39 000 euro, osiąga 100 km/h w 5,3 sekundy – tylko nieco wolniej niż GT 43. Cena za technologię AMG i luksusowe wyposażenie może przyciągnąć osoby skupiające się na prestiżu marki, ale może mniej przekonać purystów osiągów.
Jak wypada na tle innych modeli AMG GT?
Dla osób z większym budżetem, przejście do modeli AMG GT 55 lub AMG GT 63 oferuje znaczący wzrost osiągów. AMG GT 55 kosztuje w Stanach około 137 550 dolarów, co w Europie przekłada się na około 128 000 euro, i oferuje podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4,0 litra i mocy 469 KM, przyspieszający od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy. Natomiast AMG GT 63 dostarcza 577 KM i osiąga 100 km/h w zaledwie 3,1 sekundy, jednak jego cena wynosi około 179 050 dolarów, czyli około 167 000 euro.
Dla potencjalnych nabywców różnica w cenie może wzbudzić refleksję, czy warto zainwestować w podstawowy GT 43, gdy za dodatkowe tysiące można kupić większy, mocniejszy silnik V8.
Kluczowe standardowe funkcje AMG GT 43
Bazowy AMG GT 43 może nie mieć mocy swoich V8, ale Mercedes wyposażył go w liczne luksusowe funkcje. Najważniejsze z nich to:
- Zawieszenie sportowe AMG: dostosowane do dynamicznego prowadzenia, zapewnia równowagę między komfortem a kontrolą.
- 19-calowe felgi AMG: charakterystyczny design, który zwiększa zarówno estetykę, jak i wydajność.
- Wnętrze z Nappa Leather: wysokiej jakości materiały, które nadają wnętrzu luksusowy charakter.
- System dźwięku Burmester Surround: wysokiej klasy audio, które podnosi komfort jazdy.
- Technologiczna kabina: bezprzewodowa obsługa Apple CarPlay, Android Auto oraz kamery z widokiem otoczenia dla wygody i bezpieczeństwa.
Dodatkowo, GT 43 jest wyposażony w 12,3-calowy ekran dla kierowcy oraz 11,9-calowy ekran multimedialny, tworząc w pełni interaktywny kokpit cyfrowy, który spodoba się fanom marki Mercedes. Fotele wykonane są z luksusowej skóry Nappa, co zapewnia komfort i elegancję.
Opcje dodatkowe: opłacalne czy nie?
Mercedes umożliwia personalizację AMG GT 43 dzięki wielu dodatkowym ulepszeniom, ale te opcje mogą szybko podnieść cenę na poziom zbliżony do modeli V8. Pakiety AMG Night i AMG Extended Night dodają ciemne wykończenie na zewnątrz, podczas gdy AMG Exterior Chrome Package dodaje polerowane chromowane akcenty. Dla lepszej kontroli dostępne jest zawieszenie AMG RIDE CONTROL oraz większe felgi o rozmiarach 20- lub 21-calowych.
Opcje wnętrza obejmują Burmester High-End 3D Surround Sound, przednie fotele z funkcją masażu, wentylowane fotele i nawet wyświetlacz Head-Up. Jednak z każdą dodaną opcją, cena zbliża się do AMG GT 55 lub GT 63, gdzie większy silnik i szybsze osiągi są standardem.
Dla kogo jest AMG GT 43?
AMG GT 43 jest skierowany do konkretnego typu entuzjastów motoryzacji. Nie jest przeznaczony dla tych, którzy szukają maksymalnej mocy, ani dla tych, którzy pragną potężnego brzmienia V8. Ten model przemawia do kierowców, którzy cenią sobie ekskluzywność marki, najnowszą technologię i charakterystyczny design Mercedesa-Benz. Jeśli prestiż logo i elegancki wygląd są najważniejsze, a czterocylindrowy silnik nie stanowi problemu, GT 43 może być warty rozważenia. Tylko nie oczekuj, że zaimponujesz fanom sportowych samochodów wyłącznie dźwiękiem wydechu lub oszałamiającymi osiągami.
Najważniejsze funkcje standardowe i opcje dodatkowe
- Funkcje standardowe:
- Sportowe zawieszenie AMG
- 19-calowe felgi AMG
- Srebrne zaciski hamulcowe AMG
- Wydech AMG Performance
- Reflektory DIGITAL LIGHT
- Skórzana tapicerka Nappa
- System dźwięku Burmester Surround
- Bezprzewodowe Apple CarPlay & Android Auto
- Kamera Surround-View
- Opcje dodatkowe i pakiety:
- Pakiety AMG Night i Extended Night
- Pakiet AMG Exterior Chrome
- Zawieszenie AMG RIDE CONTROL
- 20- lub 21-calowe felgi AMG
- Fotele z funkcją masażu
- System dźwięku Burmester High-End 3D Surround
- Wyświetlacz Head-Up
Podsumowanie: Czy AMG GT 43 za 107 tys. dolarów (około 98 tys. euro) jest wart swojej ceny?
Dla niektórych czterocylindrowy silnik AMG GT 43 i jego luksusowe wyposażenie mogą być atrakcyjną propozycją, łączącą ekskluzywny design i najnowszą technologię Mercedesa. Dla entuzjastów motoryzacji poszukujących maksymalnych osiągów, wyższa cena i umiarkowana moc mogą jednak wydawać się kompromisem.
Jeśli jesteś właścicielem AMG GT 43 i chcesz podnieść moc lub zoptymalizować osiągi swojego pojazdu, zapraszamy do skorzystania z usług serwisowych Mercedes-Benz Sterling Motors w Warszawie. Oferujemy profesjonalny chip-tuning, przeglądy oraz pełen zakres napraw silników i innych usług serwisowych, które pozwolą Ci w pełni cieszyć się swoim samochodem.