Testy zderzeniowe pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz – bezwypadkowa przyszłość

Testy zderzeniowe pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz zapewniają bezwypadkową przyszłość_15

Testy zderzeniowe pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz – bezwypadkowa przyszłość

Misją Mercedes-Benz jest zrewolucjonizowanie bezpieczeństwa samochodów dzięki wizji bezwypadkowej przyszłości do roku 2050. Realizując ten ambitny cel, luksusowy producent samochodów wykonał przełomowy krok, przeprowadzając pierwszy w historii test zderzeniowy pomiędzy dwoma pojazdami elektrycznymi , którego celem jest ustanowienie nowego standardu bezpieczeństwa samochodowego. Zagłębmy się w tę innowacyjną inicjatywę i jej konsekwencje dla przyszłości bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pionierski test zderzeniowy

Na pierwszy rzut oka wykonanie testu zderzeniowego może wydawać się sprzeczne z intuicją osiągnięcia świata bez wypadków samochodowych. Mercedes-Benz zdaje sobie jednak sprawę, że podróż do bezkolizyjnej przyszłości jest długa i pełna wyzwań. Ten przełomowy test obejmował czołowe zderzenie SUV-a EQS z SUV-em typu crossover EQA, obydwa pojazdy elektryczne, przy 50% nałożeniu czołowym i prędkości 56 km/h. Warto zauważyć, że test ten przekroczył standardy wszelkich konwencjonalnych testów zderzeniowych przeprowadzanych przez regulacyjne agencje bezpieczeństwa.

Chociaż w obu pojazdach uznano straty całkowite, niezwykłym rezultatem było to, że ogniwa pasażerskie i zestawy akumulatorów wysokiego napięcia pozostały całkowicie nienaruszone. Krótko mówiąc, pojazdy elektryczne okazały się równie bezpieczne, jak ich spalinowe odpowiedniki marki Mercedes. Aby dokładniej ocenić integralność strukturalną pojazdów, Mercedes zaplanował przeprowadzenie testu na zgniecenie dachu, koncentrując się na uszkodzeniach powstałych podczas początkowego zderzenia.

Wizjonerski cel: zero awarii

Mercedes-Benz dąży do ograniczenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach do zera, co jest celem godnym pochwały, ale i budzącym grozę. Na całym świecie każdego roku na drogach dochodzi do około 1,3 miliona ofiar śmiertelnych, co równa się tragicznej liczbie ofiar śmiertelnych, przekraczającej zdolność przewozową 12 jumbo jetów dziennie. Według Paula Dicka, dyrektora ds. bezpieczeństwa pojazdów w Mercedes-Benz, firma dąży do tego, aby do 2050 r. żaden jej pojazd nie brał udziału w wypadkach. Osiągnięcie tego celu pozostaje jednak niepewne.

Julien Richert, odpowiedzialny za program ESF (Experimental Safety Vehicles) firmy Mercedes-Benz, przyznaje, że współistnienie pojazdów kierowanych przez człowieka i pojazdów autonomicznych wprowadza niekontrolowane zmienne prowadzące do wypadków. Nawet w autonomicznym świecie niekontrolowane czynniki, takie jak spadające konary drzew, stwarzają ryzyko. Aby ograniczyć to ryzyko, przyszłe pojazdy muszą skutecznie komunikować się z otoczeniem, w tym z pieszymi i innymi kierowcami.

Przygotowując się do autonomicznej przyszłości, w koncepcji Mercedes-Benz ESF 2019 zbadano innowacyjne rozwiązania, takie jak alternatywne układy siedzeń do jazdy autonomicznej, które przeniosły pas bezpieczeństwa z pozycji zamontowanej na słupku do samego siedzenia.

Nowoczesne środki bezpieczeństwa

Aby zwiększyć bezpieczeństwo w całej gamie pojazdów, Mercedes-Benz stosuje obecnie czterofazowe podejście.

Faza 1 – Pomoc: W tej początkowej fazie technologie bezpieczeństwa czynnego, takie jak adaptacyjny tempomat, czujniki martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne i autonomiczny system Drive Pilot obsługujący tryb głośnomówiący, odgrywają kluczową rolę w zapobieganiu wypadkom.

Faza 2 – Przygotowanie: Gdy czujniki pojazdu wykryją nieuchronną kolizję, system aktywuje tę fazę. Szyby się podnoszą, napinacze pasów bezpieczeństwa są napinane, poduszki powietrzne wstępnie ładują się przed wyzwoleniem, a pojazd, jeśli jest wyposażony w zawieszenie pneumatyczne lub hydrauliczne, podnosi bok, który ma doznać uderzenia, odsuwając pasażerów od siły zderzenia.

Faza 3 – Ochrona: Podczas tej fazy w pojeździe uruchamiają się wszystkie poduszki powietrzne. Wprowadzenie tylnej poduszki powietrznej montowanej w oparciach przednich siedzeń dla pasażerów z tyłu w Klasie S 2021 to jedna z takich innowacji poprawiających ochronę.

Faza 4 – Pomoc: w razie wypadku w tej fazie inicjowane są powiadomienia o wezwaniu pomocy. Światła awaryjne włączają się automatycznie, a w pojazdach elektrycznych układ elektryczny wysokiego napięcia przechodzi w tryb awaryjnego wyłączenia. Pojazd niezwłocznie kontaktuje się z centralą alarmową, łącząc się z operatorem, który komunikuje się w preferowanym przez kierowcę języku.

Dodatkowo wszystkie pojazdy Mercedes-Benz są wyposażone w czarną skrzynkę w kolorze żółtym, służącą jako centralny koncentrator wszystkich systemów bezpieczeństwa. Ta funkcja umożliwia Mercedesowi odzyskanie danych o wypadkach, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Dzięki zaangażowaniu w bezpieczeństwo, które obejmuje zarówno pojazdy zasilane gazem, jak i elektrycznym, najnowszy test zderzeniowy Mercedes-Benz oznacza znaczący postęp w testach bezpieczeństwa, przygotowując go na zelektryfikowaną przyszłość, a jednocześnie dążąc do świata bezkolizyjnego.