28 sty Jakie znaczenie ma układu rozrządu w Twoim Mercedesie?
Układ rozrządu to mechanizm który ma za zadanie synchronizować ruch poszczególnych elementów wewnątrz silnika, umożliwiając przepływ powietrza do i z cylindrów. Równocześnie, napędza on pompę wodną – niezbędną dla systemu chłodzenia – oraz pompę oleju. Przeoczone usterki związane z układem rozrządu mogą przynieść w najgorszym przypadku poważne uszkodzenia krytycznych podzespołów silnika. Regularne i profesjonalne serwisowanie wskazane jest w przypadku elementów rozrządu w szczególności.
Co obejmuje procedura wymiany rozrządu?
Przede wszystkim, należy zrozumieć, że wymiana rozrządu to więcej niż tylko wymiana paska lub łańcucha. Zazwyczaj obejmuje to również wymianę rolek prowadzących, ślizgów, oraz hydraulicznych napinaczy. Należy również sprawdzić stan innych elementów w pobliżu, takich jak pompa wodna, które mogą wymagać uwagi.
Czy istnieje możliwość sprawdzenia stanu rozrządu?
Niektórzy producenci samochodów zalecają regularne przeglądy paska rozrządu co określoną liczbę kilometrów, aby ocenić jego stan. Niemniej jednak, aby dokładnie zweryfikować stan paska lub łańcucha rozrządu, konieczne jest uzyskanie dostępu do rolek napinających i samego paska, co oznacza usunięcie jego obudowy oraz okolicznych elementów. Zważając na potencjalnie kosztowne skutki ewentualnej awarii, zaleca się używanie jedynie komponentów dobrej jakości.
Kiedy powinienem wymienić rozrząd?
Interwały serwisowe podane przez producenta pojazdu mogą być wstępną wskazówką dot. konieczności obsługi, natomiast podejmując decyzję o wymianie elementów rozrządu należy się kierować faktycznym stanem pojazdu w momencie weryfikacji, oraz wiekiem poszczególnych podzespołów.
Zaleca się regularną wymianę co 3-5 lat. Wielu kierowców nie pokona 200 tys. kilometrów w tym czasie. Po 3-5 latach wymiana paska staje się koniecznością, ponieważ z czasem jego trwałość maleje.
Dlaczego powinniśmy być świadomi kwestii związanych z wymianą rozrządu?
Jeśli wymiana paska rozrządu stanie się konieczna, a my nie zadbamy o to na czas, może spowodować to awarię poprzez którą powstaną kosztowne uszkodzenia na innych kluczowych podzespołach silnika.
Częste przyczyny uszkodzeń układów rozrządu to między innymi:
- Pęknięcie paska rozrządu z powodu starości lub blokady jednego z napędzanych komponentów,
- Naderwanie paska spowodowane zbyt dużym napięciem,
- Rozciągnięcie łańcucha ze względu na wiek oraz zużycie materiału
- Pęknięcia ślizgów i/lub elementów napinających łańcucha
- Zużycie paska, wynikające z jego starości lub uszkodzenia napędzanych kołami urządzeń i wałka rozrządu lub wału korbowego,
- Pęknięcia paska lub postrzępienia jego krawędzi,
- Uszkodzenia paska związane z zanieczyszczeniem go olejem silnikowym lub inną cieczą,
- Brak niektórych zębów paska.
Jaki jest koszt wymiany paska rozrządu?
Zakres cen jest zróżnicowany. Poszczególne elementy układu rozrządu takie jak pasek lub łańcuch zaczynają się od kilkuset złotych, natomiast całkowity koszt obsługi może sięgać nawet kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy (w przypadku, gdy konieczne jest wyjęcie silnika z pojazdu, lub gdy usterka układu rozrządu spowoduje inne uszkodzenia).
Czy mogę sam wymienić rozrząd?
Pomimo tego, że wymiana rozrządu jest jedną z podstawowych procedur obsługowych samochodu, nie zaleca się samodzielnej wymiany. Zaleca się zlecenie tego zadania profesjonalistom ze względu na konieczność posiadania specjalistycznych narzędzi, wiedzy i umiejętności.
Oferujemy pełen zakres usług związanych z wymianą rozrządu, zgodnie z najwyższymi standardami Mercedes-Benz. Skontaktuj się ze specjalistami z Sterling-Motors.