
10 paź Historia i ewolucja ikon motoryzacji Mercedes-Benz
Mercedes-Benz to marka, której nie trzeba przedstawiać miłośnikom motoryzacji. Jej historia sięga początków XX wieku, kiedy to niemieckie firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft i Benz & Cie rozpoczęły produkcję pierwszych samochodów pod szyldem Mercedes. Dzisiaj chciałbym przybliżyć historię i ewolucję najbardziej ikonicznych modeli tego producenta: klasy S, E i C.
Klasa S
Mercedes-Benz S-Klasa, wcześniej znana jako Sonderklasse (niemiecki na „klasę specjalną”, skrótowo „S-Klasse”), to seria pełnowymiarowych luksusowych sedanów, limuzyn i opancerzonych sedanów produkowanych przez niemieckiego producenta samochodów Mercedes-Benz. S-Klasa to oznaczenie dla najwyższej linii modeli Mercedes-Benz i została oficjalnie wprowadzona w 1972 roku z modelem W116, i pozostaje w użyciu do dziś. S-Klasa to flagowy pojazd Mercedes-Benz.
S-Klasa zadebiutowała z wieloma najnowszymi innowacjami firmy, w tym technologiami napędowymi, funkcjami wnętrza i systemami bezpieczeństwa (takimi jak pierwsze napinacze pasów bezpieczeństwa). S-Klasa jest uważana za najlepiej sprzedający się luksusowy sedan na świecie. W terminologii motoryzacyjnej, Sonderklasse odnosi się do „specjalnie wyposażonego samochodu”. Chociaż używane potocznie przez dziesięciolecia, po oficjalnym zastosowaniu w 1972 roku, wyprodukowano sześć generacji oficjalnie nazwanych sedanów S-Klasse.
W 1981 roku wprowadzono dwudrzwiowy, czteromiejscowy model S-Klasy, oznaczony jako SEC, który dzielił silniki benzynowe V8 ze swoją czterodrzwiową wersją, W126. Po wprowadzeniu nowego schematu nazewnictwa, SEC został po prostu przemianowany na S-Klasę Coupé. Dla modelu 1996, coupé zostało oddzielone od linii S-Klasy i nazwane jako nowa klasa CL (zgodnie z innymi dwudrzwiowymi modelami: CLK, SL i SLK); jednak klasa CL została ponownie zintegrowana z linią modeli S-Klasy (tak samo jak CLK stając się Coupé i Cabriolet klasy E). Pierwszy od 1972 roku kabriolet S-Klasy, oznaczony wewnętrznie jako A217, został wprowadzony i stał się modelem jednej generacji. Po zakończeniu produkcji W222 w 2020 roku, nie planuje się następców dla coupé C217 i kabrioletu A217, ze względu na niskie zapotrzebowanie na te modele i silniejsze zapotrzebowanie na modele SUV.
S Klasa W221
Mercedes-Benz S-Klasy (W221) to następca modelu S-Klasy (W220) i poprzednik modelu S-Klasy (W222). W221 jest kodem nadwozia dla S-Klasy, które są flagowymi pojazdami Mercedes-Benz. Każde pokolenie zazwyczaj wprowadza szereg innowacji technicznych i rozwojowych, które z czasem znajdują zastosowanie w mniejszych samochodach.
Pojazd został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku. Stylistyka zewnętrzna S-Klasy W221 jest wyraźnie inna od W220. W221 jest większy pod każdym względem od swojego poprzednika, oferuje więcej miejsca wewnątrz i ma lepsze osiągi. Tylna część samochodu przypomina stylistykę Mercedes-Benz Maybach – większego sedanu z drugiej flagowej marki Daimler AG, który został zaprezentowany publiczności w 1997 roku.
Wnętrze W221 jest również znacznie różne od poprzedniego modelu, z jeszcze większym dominującym skórzanym, drewnianym i metalowym wykończeniem. Gdzie W220 nadal miał sporo plastikowych elementów i przełączników, W221 zastąpił większość z nich bardziej luksusowymi materiałami, takimi jak drewno, skóra i metal.
W221 jest nieco większy pod każdym względem od W220, z dłuższym rozstawem osi i większą przestrzenią wewnątrz. S-Klasa jest dostępna w wersji z krótkim rozstawem osi, z wyjątkiem USA, Meksyku, Rosji, Chin i Indonezji, gdzie wszystkie modele mają długi rozstaw osi.
Podobnie jak dla wszystkich innych generacji S-Klasy, W221 wprowadził szereg ulepszonych i nowych funkcji i systemów. Standardowy COMAND kontroluje teraz więcej tych funkcji i/lub zapewnia dostęp do dodatkowych ustawień dla różnych funkcji, w tym systemu HVAC i kontroli siedzeń.
S Klasa W222
Mercedes-Benz S-Class (W222) to szósta generacja klasy S, produkowana od 2013 do 2020 roku. Jest to następca modelu W221 i poprzednik modelu W223. W222 został zaprojektowany w 2009 roku. Pierwotna propozycja projektu samochodu została stworzona przez Il-huna Yoona, koreańskiego projektanta, który zainspirował się konceptem samochodu Mercedes-Benz F700. Zewnętrzny design został opracowany przez zespół projektantów pod kierunkiem Roberta Lešnika. W222 ma podobny motyw projektowy do klasy C (W205) i klasy E (W213).
W Europie sprzedaż modeli S 400 Hybrid, S 350 BlueTEC, S 350 BlueTEC Hybrid i S 500 rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku. Sprzedaż modelu S 550 w USA również rozpoczęła się we wrześniu; model z napędem na cztery koła 4Matic trafił do sprzedaży w listopadzie 2013 roku. Dodatkowe modele, w tym modele z silnikiem V12 i te od AMG, zostały wydane w 2014 roku.
Najnowsza klasa S zadebiutowała 15 maja 2013 roku w Hamburgu w Niemczech i rozpoczęła produkcję w Sindelfingen w Niemczech w czerwcu 2013 roku. Produkcja W222 zakończyła się we wrześniu 2020 roku z wprowadzeniem następcy, klasy S (W223), który miał swoją światową premierę 2 września 2020 roku w nowiutkiej fabryce 56 w Sindelfingen.
Mercedes-Benz W222 jest wyposażony w szereg różnych silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, w tym silniki V6, V8 i V12. Samochód jest dostępny z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła (4MATIC). W zależności od modelu, samochód jest wyposażony w 7- lub 9-biegową automatyczną skrzynię biegów. W222 jest dostępny również jako hybryda typu plug-in (S 500 e / S 560 e).
S Klasa W223
Mercedes-Benz W223 to siódma generacja klasy S produkowana przez Mercedes-Benz od 2020 roku. Zastąpiła model W222 klasy S, który był produkowany od 2013 roku. W223 klasy S został zaprezentowany 2 września 2020 roku.
W223 klasy S opiera się na platformie drugiej generacji Modular Rear Architecture (MRA) i wykorzystuje przednie zawieszenie na czterech wahaczach oraz niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe. Standardowo wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne, które automatycznie obniża się o 20 mm przy prędkości 160 km/h, aby zwiększyć stabilność.
W porównaniu do poprzedniej generacji W222 klasy S, wysokość głowy na tylnych siedzeniach zwiększyła się o 16 mm, a przestrzeń na nogi z tyłu zwiększyła się o 41 mm. Pojemność bagażnika zwiększyła się o 20 litrów do 550 litrów. W223 kieruje ciepło z silnika do nadkoli i podwozia, aby poprawić przepływ powietrza, a współczynnik oporu wynosi 0,22.
Modele z sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi mają 48V system elektryczny, który dostarcza dodatkowej mocy w razie potrzeby. Zasilanie jest również dostarczane do systemu klimatyzacji i do ładowania baterii. Jest również używany jako rozrusznik zamiast oddzielnego i dedykowanego rozrusznika.
W grudniu 2022 roku Mercedes wprowadził Mercedes-AMG S63 E Performance, wysokowydajną wersję klasy S. Wykorzystuje ona napęd hybrydowy plug-in zasilany przez 4,0-litrowy silnik V8 z dwiema turbosprężarkami, silnik elektryczny i pakiet baterii o pojemności 13,1 kWh. Samochód generuje 791 koni mechanicznych i przyspiesza od zera do sześćdziesięciu mil na godzinę w zaledwie 3,2 sekundy.
Klasa E
Mercedes-Benz Klasa E to gama samochodów klasy wyższej średniej produkowanych przez niemieckiego producenta Mercedes-Benz w różnych konfiguracjach silnikowych i nadwoziowych. Produkowany od 1953 roku, Klasa E plasuje się w środku gamy Mercedes-Benz i jest sprzedawany na całym świecie przez pięć generacji.
Przed 1993 rokiem, litera E w nomenklaturze Mercedes-Benz była sufiksem po numerze modelu pojazdu, który oznaczał Einspritzmotor (z niemieckiego silnik z wtryskiem paliwa). Zaczęło to pojawiać się na początku lat 60., kiedy ta funkcja zaczęła być szeroko stosowana w linii produktów producenta, a nie tylko w jego luksusowych i sportowych modelach. Wraz z wprowadzeniem odświeżonego W124 w 1993 roku, wtrysk paliwa stał się powszechny w silnikach Mercedes-Benz, a E zostało przyjęte jako prefiks (np. E 220) i linia modeli oficjalnie nazywana jest Klasa E (lub E-Klasse). Wszystkie generacje Klasy E oferowały napęd na tylną oś lub system napędu na wszystkie koła Mercedes’ 4Matic.
Historycznie, Klasa E jest najlepiej sprzedającym się modelem Mercedes-Benz, z ponad 13 milionami sprzedanych egzemplarzy do 2015 roku. Pierwsza seria Klasy E była pierwotnie dostępna jako sedan czterodrzwiowy, kombi pięciodrzwiowe, coupe dwudrzwiowe i kabriolet dwudrzwiowy. Od 1997 do 2009 roku, odpowiednik coupe i kabrioletu był sprzedawany pod nazwą Mercedes-Benz CLK-Class; który był faktycznie oparty na mechanicznych podzespołach mniejszej klasy C, jednocześnie czerpiąc styl i niektóre jednostki napędowe z klasy E, trend kontynuowany z C207 E-Class coupe/kabriolet, który był sprzedawany równolegle do W212 Klasa E sedan/kombi. Z najnowszą inkarnacją E-Class wydaną na rok modelowy 2017, wszystkie nadwozia dzielą tę samą platformę W213.
Ze względu na rozmiar i trwałość Mercedes Klasy E, wypełniał wiele segmentów rynkowych, od samochodów osobowych po często służące jako taksówki w krajach europejskich, a także specjalne pojazdy użytkowe (np. modyfikacje policyjne lub karetki) prosto z fabryki. W listopadzie 2020 roku, W213 Klasy E został nagrodzony tytułem Samochodu Roku 2021 według Motor Trend, co było pierwszym takim wyróżnieniem dla Mercedes-Benz.
Klasa C
Mercedes-Benz Klasa C to seria kompaktowych samochodów klasy wyższej produkowanych przez Mercedes-Benz Group AG. Model ten zadebiutował w 1993 roku jako zastępca serii 190 (W201) i do czasu pojawienia się modelu W168 A-Class w 1997 roku, był najmniejszym modelem w ofercie marki. Klasa C była dostępna z opcją napędu na wszystkie koła „4MATIC” od 2002 roku. Trzecia generacja (W204) została wprowadzona w 2007 roku, a obecna generacja W206 zadebiutowała w 2021 roku.
Początkowo dostępna była w konfiguracjach sedan i kombi, a później dołączyła do nich wersja coupé (SportCoupé), która później została przemianowana na Mercedes-Benz CLC-Class. Model ten pozostał w produkcji do 2011 roku, kiedy to zastąpił go nowy coupé klasy C na rok modelowy 2012.
Pierwsza generacja (W202; 1993) rozpoczęła produkcję w maju 1993 roku. Sedan klasy C (W202) był pierwszym modelem tej klasy produkowanym od 1 czerwca 1993 roku. Był to model wejściowy firmy do 1997 roku, kiedy to Mercedes wprowadził klasę A. Motywy stylistyczne zostały przeniesione z poprzedniej serii W201, ale nowa seria miała bardziej gładki i zaokrąglony design niż ostatnia generacja kompaktowych Mercedesów, z nawiązaniami do W124 E-Class (krótki, wysoki bagażnik i wyższe światła tylne), W140 S-Class (przód) i R129 SL-Class (światła przednie).
Najnowsza generacja klasy C, zaprezentowana w 2021 roku, jest wyposażona w silniki czterocylindrowe połączone z zintegrowanym rozrusznikiem-generator (15 kW silnik elektryczny) i systemem elektrycznym o napięciu 48 voltów.
Przyszłość Mercedes-Benz
Mercedes-Benz już dziś patrzy w przyszłość, zdecydowanie stawiając na rozwój technologii elektrycznych i autonomicznych. Możemy spodziewać się, że kolejne generacje modeli klasy S, E i C będą nadal wprowadzać innowacje, które zrewolucjonizują sposób, w jaki jeździmy.
Mercedes-Benz uruchomił swoją elektryczną markę EQ, z SUV-em EQC, który wszedł do produkcji w 2019 roku. W 2022 roku Daimler zapowiedział, że firma zainwestuje 11 miliardów dolarów, aby każdy model Mercedes-Benz miał w pełni elektryczną lub hybrydową wersję dostępną na rynku.
W styczniu 2021 roku Mercedes-Benz ujawnił swój nowy elektryczny SUV, EQA, który ma zasięg 426 kilometrów i będzie dostępny w sprzedaży w Europie od 4 lutego.
Podsumowanie
Klasy S, E i C to ikony motoryzacji, które od dziesięcioleci kształtują rynek samochodowy. Mercedes-Benz poprzez te modele pokazuje kierunek, w którym podąża branża, wprowadzając innowacje, które stają się standardem dla całego przemysłu.
Zachęcam do podzielenia się swoimi doświadczeniami z modelami Mercedes-Benz w komentarzach. Czy jest jakiś inny model tej marki, o którym chcielibyście przeczytać więcej? Czekam na wasze sugestie!